رئیس پلیس راهور فراجا از کاهش چشمگیر تصادفات مربوط به وسایل نقلیه حامل زائران اربعین حسینی خبر داد .

اوج تردد وسایل نقلیه به سمت مرزهای اربعین از  ۲۵ تا ۳۰ مرداد/ توصیه های رئیس پلیس راهور فراجا

سردار سید تیمور حسینی با اشاره به اجرای طرح ترافیکی اربعین ۱۴۰۳ از سوی پلیس راهور گفت:‌ از ابتدای محرم ماموران پلیس راه و راهور در مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی مستقر هستند، اما از ابتدای ماه صفر و با توجه به افزایش حجم سفرها برای زیارت اربعین طرح ترافیکی نیز به طور ویژه آغاز شده و برابر آمارها تا روز گذشته بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر از مرزهای زمینی کشور خارج و وارد عراق شده‌اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یعنی ۱۰ روز آغازین ماه صفر تغییر چندانی نداشته است، هرچند که تراکم سفر در برخی از روزها بیشتر از سال قبل بوده است. در این میان پلیس راهور با هدف کاهش تصادفات و همچنین ارتقای نظم در تامین ایمنی و نظم سفر این زائران نقش داشته است.

پرترددترین مرزهای کشور در راهپیمایی اربعین ۱۴۰۳

وی با اشاره به سهم هر یک از پایانه‌های مرزی در خروج زائران در کشور گفت:‌ مرز مهران همچنان پرترددترین مرز کشور بوده و ۵۲ درصد زائران از این مرز تردد کرده‌اند. ما در شهر مهران و اطراف آن پارکینگ‌هایی را برای پارک خودروی زائران در نظر گرفتیم که همچنان ظرفیت حدود نیمی از پارکینگ‌ها خالی است و زائران می‌توانند خودروی خود را در پارکینگ‌های اطراف شهر پارک کرده و برای خروج از کشور به پایانه‌های مرزی مراجعه کنند.

رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد:‌پس از مرز مهران، پایانه مرزی شلمچه با ۲۷ درصد، پایانه مرزی خسروی با ۱۰ درصد، پایانه مرزی چذابه با شش درصد، پایانه مرزی تمرچین با یک درصد و پایانه مرزی باشماق با حدود یک درصد در رتبه‌های بعدی خروج زائران از کشور قرار دارند. طبق آمارها سه درصد از سفرها نیز به شکل هوایی انجام شده است.

حسینی در عین حال از افزایش شمار ترددها و حجم تردد وسایل نقلیه در تمامی جاده‌های استان های مرزی اربعین یعنی خوزستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی خبر داد و گفت:‌ در بازه زمانی اربعین امسال تاکنون یعنی از ۱۶ مرداد یا همان اول ماه صفر تا روز گذشته حدود ۲۴ میلیون تردد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ثبت رسیده است. در واقع می‌توان گفت که گرچه شمار زائران تغییر محسوسی نداشته اما میزان ترددهای جاده‌ای ۱۶ درصد افزایش داشته است.

به گفته رئیس پلیس راهور فراجا در این مدت مرز مهران با اختصاص ۳۵ درصد، پایانه مرزی ‌مرز شلمچه با اختصاص ۳۴ درصد و مرز چذابه با اختصاص ۱۳ درصد بیشترین سهم تردد وسایل نقلیه را به خود اختصاص داده‌اند.

سفر ۷۷ درصد زائران با وسیله نقلیه شخصی به مرزها

وی با بیان اینکه از اول ماه صفر تاکنون تعداد ۸۴۲۱ صورت وضعیت اتوبوس به سمت مرزهای اربعینی صادر شده است، گفت: حدود ۲۲۰ هزار نفر از زائران با اتوبوس به مرزها عزیمت کرده‌اند. از این رو می‌توان گفت که ۲۰ درصد از کل زائران با اتوبوس و حدود سه درصد با ناوگان هوایی و حدود ۷۷ درصد با وسایل نقلیه شخصی به مرزها سفر کرده‌اند.

  حسینی همچنین گفت:‌ از اول ماه صفر تاکنون تعداد ۱۱۲۸ دستگاه اتوبوس دارای نقص فنی شناسایی و به سازمان راهداری برای رفع نقص و جلوگیری از تردد اعلام شده است ضمن اینکه تعداد ۶۶۳ راننده پرخطر اتوبوس نیز در این بازه زمانی شناسایی و اعمال قانون شده‌اند.

رئیس پلیس راهور فراجا به آمار تصادفات اتوبوس‌های اعزامی به مرزها نیز اشاره کرد و گفت:‌ تاکنون تعداد کل تصادفات مربوط به اتوبوس‌ها هشت درصد کاهش داشته است. همچنین تعداد مصدومان به میزان ۱۳ نفر با ۴۴ افزایش داشته اما آمار موارد فوتی ۲۰۰ درصد کاهش داشته و ما هیچ مورد فوتی در تصادفات مرتبط با زائران اربعین در میان مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی نداشتیم.

حسینی همچنین به تشریح آمار کلی تصادفات یعنی تصادفات وسایل نقلیه شخصی و عمومی حامل زائران اربعین از ابتدا تا دهم ماه صفر اشاره کرد و گفت: تعداد وقوع کل تصادفات اعم از جرحی و خسارتی به میزان ۴۰ درصد کاهش داشته است. در تعداد تصادفات جرح و فوتی  نیز شاهد کاهش ۳۶ درصدی بودیم و متاسفانه تنها دو نفر از زائران در تصادفات رخ داده در مسیر برگشت از مرز جان خود را از دست داده‌اند که البته همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم حتی یک مورد جانباخته در تصادفات نیز از نظر پلیس زیاد است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وضعیت نقص فنی اتوبوس‌ها و رفتار رانندگان به صورت مستمر و روزانه توسط پلیس راهور رصد می‌شود، گفت: ساعات شش تا ۱۱  و ساعات ۱۷ تا ۲۳، ساعات اوج ورود وسایل نقلیه زائران به مرزها است. همچنین شاهد روند افزایشی تردد وسایل نقلیه به سمت مرزها از روز ۲۲ مرداد امسال هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم که این وضعیت احتمالا تا ۳۱ مرداد ادامه داشته  باشد و در بازه زمانی  ۲۵ تا ۳۰ مرداد به اوج خود در محورهای منتهی به مرزهای اربعین برسد.

کاهش تصادفات زائران اربعین

رئیس پلیس راهور فراجا درباره اینکه بیشترین تعداد خودروی زائران مربوط به کدام استان‌های کشور بوده است، گفت: استان‌های تهران، خوزستان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و قم و استان های شمالی دارای بیشترین تعداد زائر ثبت نامی بوده است. البته لازم است برای برگشت زائران این استان ها با ناوگان اتوبوس، از هم اکنون اهتمام و مدیریت لازم صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه نسبت به سال قبل مرزهای مهران و شلمچه دارای افزایش خروج بوده‌اند، گفت: از این رو بهتر است زائران از امکانات و ظرفیت‌های سایر مرزها به خصوص مرزهای، خسروی، تمرچین و باشماق  نیز استفاده کنند.

حسینی در پایان با تاکید بر اینکه تمام تلاش پلیس راهور این است که روند روبه‌کاهش آمار تصادفات، مصدومیت‌ها و فوتی‌ها را حفظ کند، اظهارکرد: در همین راستا از زائران می‌خواهم که چه در هنگام رفت و چه در هنگام بازگشت از سفر از عجله و شتاب در رانندگی و رانندگی با سرعت بیش از حد مجاز پرهیز کنند. همچنین حتما خواب و استراحت کافی داشته و به هیچ عنوان در شرایط خستگی و خواب آلودگی پشت فرمان قرار نگیرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.